Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Aкo искаш да разсмееш Бог, разкажи му плановете си - ако искаш да разсмееш мен,разсмей Бог.Но ако вие нямате време за Бог тогава и Бог няма време за вас; ;Най-красивите и най-добрите неща в живота не могат да бъдат видяни,нито докоснати,те се усещат в сърцето; http://meditacia.net./
Автор: budha Категория: Изкуство
Прочетен: 1299186 Постинги: 396 Коментари: 453
Постинги в блога от Септември, 2009 г.
29.09.2009 00:02 - cafe
image
Категория: Изкуство
Прочетен: 1669 Коментари: 3 Гласове: 2
24.09.2009 20:34 - Сарасвати
imageimageimageimage

image“Така основата на цялата съзидателност на Сарасвати е любовта. Ако няма любов, няма творчество.” [1]  

                                                                                             Шри Матаджи Нирмала Деви

 

 

Шри Сарасвати

 

   обитава централна Свадистхан чакра

 

Аспект на Майката

 

 

 

Шри Сарсвати е богинята на науката, изкуствата и речта. Тя е съпруга на Шри Брахмадева и негова шакти. Тя дарява плодородие, сила и мъдрост на Земята и хората.

От древни времена до днес е възприемана като изпълняваща три основни роли: на река, на вак (реч) и на богиня.

            Във Ведите нейният характер и атрибути са ясно свързани с могъщата река Сарасвати. В символичен смисъл представя присъщата по принцип на реките или водите свещеност. Символизмът на водите и реките във всички световните, но във Ведите има две важни описания на Сарасвати. Първо, тя дарява богатство, плодородие и дарове. Нейните води напояват земята, така че тя да роди. Второ, Сарасвати представлява чистотата, която се свързва по-специално с течащата вода и с пречистващата сила на реките, поради което и днес по бреговете й се извършват свещени ритуали. 

            Друга особена асоциация с реките е въображаемото прекосяване на света на невежеството или ограничеността и достигането на далечния бряг, който представлява света на просветлението или свободата. Реката в тази метафора е състоянието на преход, периодът на повторното раждане, в което духовният търсач преживява изключително важна метаморфоза. Реката представлява пречистващата сила, в която търсачът изоставя старато си Себе и се ражда отново, свободен и просветлен. Дълго време Сарасвати е почитана като речна богиня и е свързвана с всички течащи енергии и сили.

            Името на богинята произлиза от санскритските думи сарит (поток и река) и сарас (езеро и воден басейн) и всичко, което тече свобдно или е течност, се асоциира с нея. В Риг Веда се споменава, че Сарасвати извира от Хималаите и се влива в Арабско море при Прайаг, днешният Аллахабад, където реките Ганг и Йамуна се сливат с една трета, невидима река – Сарасвати.

            Сарасвати е позната и като богиня на речта, Вак. Значението на речта, според Ведите, заема централно място. Твърди се, че целият процес на сътворяване се съдържа в свещената сричка ОМ (АУМ), а идеята за Сътворението, произтичащо от шабда-брахман (висшата реалност под формата на звук), често се споменава в древните текстове. В Библията също се споменава “В началото бе словото”. Също се казва, че мантрата, която се състои от думи или отделни звуци, притежава огромна сила. Затова се смята, че мантрата за дадено божество е еквивалент на самото божество. Да произнесеш мантра е да накараш божеството да присъства. В звука се съдържа могъщо качество и то е въплътено от Сарасвати, богинята на речта. Като такава, Сарасвати присъства навсякъде, където се проявява и речта. Така тя се свързва с всичко най-добро в човешката култура: поезията, литературата, свещените ритуали и разумното речево общуване между индивидите. И до днес в Индия когато се роди бебе, бабите правят петолъчна звезда  - знакът на Сарасвати – с мед върху езика на новороденото. Така езикът, органът на речта, ще бъде свързан винаги със звездата на Сарасвати.

Сарасвати отразява безпристрастният поглед към миналото. Способността да си спомняме без гняв или обида е най-големият дар на богинята за децата й – писатели, музиканти и всички творци. Сарасвати е богиня-аскет, на която не са издигнати никакви храмове. Тя предлага само едно – познанието; никакви почести, закрила,  богатство.

 

 

Митът за създаването на Сарасвати според  Брахма Пурана:

В зората на творението, измъчван от самота, Брахма се разделил на две и от тялото му излязла жена. Той я нарекъл Савитри - „дъщеря на слънцето”. Като я погледнал, Брахма занемял от възторг и не можел да откъсне очи от нея. Притеснена от погледа му, Савитри се преместила вдясно. Но Брахма не желаел да отклони погледа си от нея и на раменете му изникнала още една глава – вдясно. Савитри отишла на ляво, ала вляво израснала друга глава на Брахма. Когато се скрила зад гърба му, израснала и четвъртата му глава, която гледала назад. Полетяла в небесата – изникнала петата глава, която гледала нагоре. Брахма взел Савитри за жена. Първа от родените богини, Савитри дава началото на науките и изкуствата. Покровителка на мъдрите и благочестивите тя дарява с потомство и интелект.

Друга легенда разказва, че Сарасвати бликва от челото на своя баща Брахма, точно както и древногръцката богиня Атина се ражда от главата на баща си Зевс. Сарасвати е толкова пленителна, че Брахма иска тя винаги да е пред очите му и затова си създава четири глави. Брахма създава и четирите велики Веди чрез ума на Сарасвати. Подобно на всички богини, Сарасвати е описвана като много независима и неподчиняваща се на мъжките богове. Притежава страховит характер, лесно я предизвикват и е доста избухлива. Поради това че закъснява за изключително важно огнено приношение, което трябва да извърши заедно с Брхама, той я изгонва и тя заживява във вечно самоналожено изгнание.  

Като богиня Сарасвати се описва по следния начин. Тя винаги е изключително красива, с бяла кожа, с четири ръце, вечно млада и изглеждаща прелестно. Седи върху лотос, съпровождана от своя превоз, бял лебед - символ на мъдростта и разграничението. Често край нея се вижда и паун, символ на красотата, но и на повърхностното. В скута си Сарасвати държи вийна, вид лютня. В ръцете си има броеница, книга и кана за вода. Книгата е символ на науките и най-общо на учението. Лютнята е символ на изкуствата и по-специално на музиката, а броеницата и каната за вода се свързват с духовните науки и религиозните ритуали. Облечена е в бяло със сини украшения, напомнящи за нейната форма на река. Също като Лакшми, но за разлика от Дурга, не носи в ръцете си никакви оръжия. Нейният цвят е белият, цветът на мира. Нейните дрехи, лотосът, върху който седи, а и лебедът също са бели. Облеклото и видът й внушават спокойствие и пълна липса на превзетост, на изкуственост.

Легенди за Сарсвати:

Веднъж когато Брахма заедно със всички богове и богини решил да извърши тържествен обред, мястото на неговата любима било празно. Той пратил да я повикат, но тя отказала под предлог, че не била готова. Разярен, Брахма заповядал на Индра да доведе първата жена, която срещне по пътя си, а това била скромната пастирка Гайатри. Жреците започнали да украсяват Гайатри за обреда, като я обкичвали с цветя и скъпоценни камъни. Тогава Брахма я провъзгласил за своя съпруга. Когато всички били готови да пристъпят към започване на обреда, в залата влязла Савитри. Когато видяла на своето място Гайатри, накичена като невеста, сияеща със скъпоценни камъни, съпругата на Брахма гневно казала: „О, Брахма, нима си намислил да отхвърлиш законната си съпруга?” Брахма се опитал да успокои гнева на Савитри, но тя нямала сили да преглътне унижението: „Ти ми причини голямо огорчение, о, Брахма, който ме опозори пред всички небесни жители. Аз няма да ти простя. Отсега нататък хората няма да те почитат и да ти се кланят, само веднъж в годината брахманите ще те споменават в храмовете.” Обръщайки се към царя на боговете Индра, тя заявила, че той ще загуби небесното сицарство. Савитри наказала и Вишну, който в своя земен живот ще изпита мъката и унижението от раздялата с любимата жена, а в друго прераждане ще бъде пастир.

Негодуващата Савитри напуснала събраните богове, а кротката Гайатри се застъпила за тях: „Да бъдат вовеки благословени – казала тя – тези, които с чисто сърце ще славят Брахма. А твоя плен и унижение, о, могъщи Индра, ще бъдат кратки. И ти не се отдавай на печал, велики Вишну. След дълга разлъка от твоята съпруга ти отново ще я намериш, а като пастир на земния господар, ще се прославиш с такова доблестно име, че ще избавиш своя народ от злодея и ще си върнеш небесното царство.”

Благодарни на девата Гайатри, боговете и мъдреците тихо завършили обреда. Тогава Брахмадева пожелал да се сдобри със своята съпруга и изпратил Вишну и Лакшми да я поканят да се върне. След дълги молби и уговорки страшната богиня се смилила. Зарадван от нейното завръщане, Брахма предал в нейните ръце съдбата на Гайатри. Смирената дева се спуснала в нозете й. Савитри я вдигнала, ласкаво я прегърнала и я подканила заедно да зарадват Брахма с благочестие и покорство.

 

Друга една любопитна легенда за Сарасвати разказва: Веднъж почитаният във Ведите светец Васиштха практикувал въздържание на брега на Сарасвати. Внезапно един друг светец, Вишвамитра, който бил заклет враг на Васиштха, се появил и казал на Сарасвати да се втурне и му донесе на вълните си Васиштха. След като се поколебала малко и видяла решимостта на Вишвамитра, Сарасвати излязла от беговете си там, където медитирал Васиштха и след това внезапно се отдръпнала в друга посока. Вишвамитра се зарадвал, но бързо разбрал, че всъщност Сарасвати има намерение да отнесе на вълните си другия светец далече от връга му, а не да го нарани. Вишвамитра се ядосал и проклел Сарасвати, превръщайки я в река от кръв. Когато многото светци-отшелници по брега на Сарасвати отишли да се изкъпят ритуално в реката, били шокирани от кървавите й потоци. Сарасвати им се помолила: “Някога бях река с кристално чиста вода. Но светецът Вишвамитра ми заповяда да нараня добрия Васиштха. Отначало се уплаших от гнева на Вишвамитра, но после отнесох Васиштха на безопасно място. Затова Вишвамитра ме прокълна и сега съм нечиста и омерзена. Можете ли, светци, да пречистите водите ми и да възвърнете моята чистота?”. Развълнувани от нейната смелост, светците използвали магическите си сили и възвърнали чистите води на Сарасвати.  

 

Шри Матаджи Нирмала Деви за Шри Сарасвати:

 

“ Цялата дейност на дясната страна, на Сарасвати, в действителност трябва да завършва с любов. Започва с любов и завършва с любов. Всичко, което не завършва с любов, се свива и секва. То просто изчезва.”

 

“Нашите чакри са направени от тази най-чиста форма на Природата. Единствено ние, хората, сме тези, които я развалят с нашето умствено мислене, /насочено/ срещу същата тази сила на Сарасвати. Вие вървите срещу самата Сарасвати. Сарасвати пречиства всичко, което е нечисто по природа, докато с нашата умствена дейност, ние разваляме всичко това. Цялата ни умствена дейност върви против чистия интелект. И всеки трябва да разбере това, че чистият интелект не бива да бъде замърсяван от нашето мислене. Нашето мислене може да ни направи толкова самоуверени, толкова егоориентирани, толкова нечисти, че можем да изпием отровата и да кажем: ”Какво толкова лошо има в това?” Точно обратното на Сарасвати. Ако Сарасвати е в нас, Тя ни дава Субудхи, мъдрост.”

“...Защото Сарасвати държи вийна /струнен музикален инструмент-бел.пр./ в ръката си и тази вийна е първичният инструмент, на който Тя свири музика, а музиката прониква в сърцето. Не знаете как тя влиза във вас и действа. Ето как човек, който е сахаджа йоги, трябва да проникне – като музиката.”

 

“Това е специалната сила, чрез която вършим цялата Божествена работа, чрез която дори прощаваме. Когато казвате: “Майко, прости ни”, техниката, чрез която ви прощавам, е Нирмала Видйа. Техниката, чрез която ви обичам, също е Нирмала Видйа. Техниката, чрез която всички мантри се проявяват като такива и стават ефективни, също е Нирмала Видйа. Нирмала означава “чист”, а Видйа означава “познание”. Нирмала Видйа е най-чистото познание или познанието за тази техника. Тя създава спирали, енергията създава спирали, а също така и други образувания, чрез които действа и отстранява всичко, което е нежелано, нечисто, и го замества със своята сила. Това е техника, Божествена техника, която може и да не съм в състояние да ви обясня напълно, защото вашият инструмент не прави подобно нещо – той липсва у вас.

Но сега виждате колко фина е тя. Само като кажете “Нирмала Видйа”, вие просто поканвате тази сила, цялата техника, да дойде при вас и тя го прави.”         Шри Матаджи Нирмала Деви, “Нирмала Видйа, 1980 г.

 

 

 

 



[1] Цитатите тук са от лекцията на Шри Матаджи за Шри Сарсвати Пуджа, 1983 г.

Категория: Изкуство
Прочетен: 6230 Коментари: 2 Гласове: 5
Последна промяна: 24.09.2009 21:32
20.09.2009 16:17 - play
image

image

Категория: Изкуство
Прочетен: 1888 Коментари: 4 Гласове: 2
Последна промяна: 20.09.2009 16:43
18.09.2009 21:48 - Gladiator
imageimagegladiator
Категория: Изкуство
Прочетен: 1174 Коментари: 2 Гласове: 3
Последна промяна: 19.09.2009 10:58
12.09.2009 09:21 - it''s alright
east 17
Категория: Изкуство
Прочетен: 991 Коментари: 2 Гласове: 2
01.09.2009 15:25 - ?
imageimage?
Категория: Изкуство
Прочетен: 4063 Коментари: 9 Гласове: 4
Последна промяна: 01.09.2009 15:47
Търсене

За този блог
Автор: budha
Категория: Изкуство
Прочетен: 1299186
Постинги: 396
Коментари: 453
Гласове: 4943
Календар
«  Септември, 2009  >>
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930